On ihan mahtavaa saada hyvää palvelua ja on mahtaavaa saada sitä myös huomenna. Erityisesti me pienyrittäjät ja keskisuurissa yrityksissä työskentelevät, sorrumme usein asiakkaan ylipalveluun. Jos ylipalvelet asiakkaitasi toistuvasti, laskuttamatta siitä, katteesi katoaa ja elikeinosi on vaakalaudalla.
Mutta kun haluan auttaa asiakastani
Hyvä. Liike-elämässä työskentely on työskentelyä asiakaspalvelutehtävässä. Joka ikinen päivä on meille happotesti siitä, auttaako tuotteesi tai palvelusi riittävästi asiakastasi. Tuotteesi ja palvelusi arvo määräytyy sen mukaan. Mieti millaista arvoa tuotat asiakkaallesi. Jos asiakkaasi pyytää sinulta lisäpalvelua, tee se ja muista myös laskuttaa siitä. Jos käytät jotain palvelua ja sinulta laskutetaan siitä, maksa se mieluusti jos haluat, että palvelu on olemassa myös huomenna.
Asiakkuuksia ohjataan hinnoittelulla
Osa asiakkaistamme haluaa ostaa halvimmalla tai halvemmalla, kuin sinun hintasi on. Jos teet työtä asiakkaallesi saat myös laskuttaa siitä. Tuotteista palvelusi hyvin. Mieti mitä palvelusi sisältää ja mitä se maksaa. Mieti myös mitä se EI sisällä ja opeta itsesi ja henkilökuntasi laskuttamaan lisäpalveluista erikseen, muutoin katteesi katoaa taivaan tuuliin. Voiton tavoittelu ei ole ainoa liiketoiminnan tarkoitus, mutta jos teet työtä jatkuvasti tappiolla, liiketoimintasi on loppu häämöttää. Jos asiakkaasi ei suostu maksamaan haluamastaan palvelusta, ohjaa hänet hellästi kilpailijalle niin kauan kuin rakas lajitoveri on vielä elossa. Work smarter, not harder.
Jätä kommentti