Mistä saatte hyviä työntekijöitä tänään ja huomenna? Vaikka laitatte paikan auki, ette saa hyviä hakijoita tai pahimmillaan ei tule ainuttakaan hakemusta. Hyviä hakijoita on vähemmän kuin aikoihin. Miten voi kasvaa, kun kysyntää on, mutta tekijöitä ei. Tai kuinka saadaan edes nykyiset työt tehtyä, kun tekijöistä on pulaa?

Myyntitaidoista apua HR:ään

Myyntitaidoista on apua HR työssä. Hyvillä myyjillä on enemmän kontakteja kuin keskivertomyyjällä ja niin on hyvällä HR:lläkin. Käytä monenlaisia kanavia ja pidä yllä työnantajamainetta koko ajan, älä pelkästään projektiluonteisesti. Sienitermein ilmaistuna- pidä rihmastosi kunnossa!

Hyvät myyjät osaavat kohdata asiakkaan tuloksellisesti. Siihen avainsanoja ovat valmistautuminen, tavoitteen asettaminen ja kuunteleminen. Samat asiat ovat avainkohtia rekrytoitaessa.

Rekrytoijan asenne omaa tuotetta eli työpaikkaa ja työnantajaansa kohtaan, näkyy hänen sanallisesta ja sanattomasta viestinnästään. Onko hän itse ylpeä työstä ja työnantajastaan? Kokeeko hakija Wau-efektin: ”tänne mä haluan tulla töihin!”

Menestyjät ennakoivat – luuserit reagoivat

Maine työnantajana tulee pitkällä aika välillä. Siihen voi vaikuttaa viestinnällä ja tietenkin siihen vaikuttaa Teidän oma yrityskulttuurinne. Yrityskulttuuri on tapa toimia ja siitä kirjoitin aiemmin blogissani. Vaikka viestintäosastonne olisi kuinka taitava, se ei voi tehdä ihmeitä, jos yrityskulttuurinne eli päivittäiset tavat toimia ovat pielessä.

Miten Teillä otetaan uusi työntekijä vastaan? Siinä hetkessä, kun uusi ihminen tulee taloon, jokainen sanallinen ja sanaton viesti vaikuttaa uuden ihmisen tunteeseen voimakkaasti. Muistatko itse, kuinka Sinua kohdeltiin, kun tulit taloon? Koitko itsesi häiriöksi ja perehdyttämisesi taakaksi, vai muistiko joku sanoa Sinulle hymyillen ”tervetuloa tiimiin”. Siinä tilanteessa, kun olet uusi ja epävarma, kaikki kannustavat sanat ja eleet ovat tarpeen.

Menestyvät yritykset ennakoivat myös sitä, että osa tekijöistä lähtee pois. Ihmisillä on varahenkilöt paikkaamassa lomia ja varaudutaan myös siihen, että nykyinen tekijä saattaa hyvästellä meidät jonakin päivänä. Vähintäänkin eläköityvien ihmisten lähteminen täytyy ennakoida.

Joissakin yrityksissä valitettavasti edelleen ajatellaan, (tai ainakin toimitaan siten), että HR:n tehtäviä hoitaa palkanlaskija sivutoimenaan, vaikka HR täytyisi olla yksi tärkeimmistä avainhenkilöistä ja hänelle täytyy antaa yrityksen kirkkain kristallipallo. Hänet on pidettävä ajan tasalla kehitysprojekteista ja hänelle täyttyy opettaa myyntitaitoja, jotta saamme parhaimmat osaajat meidän joukkueeseemme.