Huipputulos luodaan kun tyypit puhuu suoraan

Asioista suoraan puhuminen helpottaa, tehostaa ja nopeuttaa asioita. Silti se näyttää olevan työelämässä harvinaista, erityisesti esimiehillä. Onko hankalista asioista suoraan puhuva pomo ilkeä tyyppi vai ammattitaitoinen esimies ? Jos pomo ei ilmaise selkeästi alaiselleen, mitä heiltä odotetaan tai mitä täytyy tehdä paremmin tai toisin, on se enemmän ammattitaidottomuutta, kuin ilkeyttä.

Suorapuheisuus alentaa kustannuksia ja tekee turhiksi tyhjänpäiväiset palaverit, joissa käydään läpi asioita, mitkä kaikki jo tietävät.

Monellako teillä oli viime vuonna suora palautekeskustelu,  jonka jälkeen tiesit tarkkaan, mitä sinun tulee tehdä parantaaksesi suoritustasi ja mikä on asemasi organisaatiossasi? Kuinka moni teistä, jotka olette esimiehiä, annatte alaisillenne rehellisen suoran palautteen?

Miksi sitten ei puhuta suoraan?

Opimme jo lapsena puhumaan kaunistellen. Lopulta tajuaa, etteivät ihmiset puhu avoimesti, koska on helpompaa olla tekemättä niin. Psykologit ovat kauan tutkineet, miksi ihmiset eivät sano, mitä tarkalleen ajattelevat. Tarkoitus on helpottaa omaa elämää. Suorapuheisuuden puutetta perustellaan sillä, että se estää toista ihmistä pahastumasta.

Pari esimerkkiä tosielämästä.

Esimies sanoo alaiselleen kehityskeskustelussa, että hänen pitäisi hieman parantaa tuloksiaan. Puolen vuoden kuluttua alainen irtisanotaan YT-neuvottelujen yhteydessä. Silloin hänelle käy selville, että hänen odotettiin tekevän 30 %  enemmän myyntiä!

Toinen esimerkki.

Asiantuntija irtisanotaan ja perusteluna on, että hänen tekniset taitonsa eivät riitä uudistuvaan toimenkuvaan. Alainen ei TIENNYT, että hänen olisi pitänyt opiskella uuden tietojärjestelmän käyttö viime vuoden loppuun mennessä. Esimies oli puhunut asiasta kehityskeskustelussa, mutta alainen ei ollut tajunnut, että hänen olisi pitänyt HETI  aloittaa opiskelu ja suoriutua siitä tietyssä aikataulussa.  Nämä molemmat esimerkit ovat oikeasta elämästä.

Kuinka sitten voit olla suora olematta ilkeä?

Esitä asiasi niin, ettet kuulosta uhkaavalta.

Vastaanottajan asenne vaikuttaa siihen mitä hän kuulee ja haluaa kuulla. Muista kuitenkin, että vastuu viestin perillemenosta on sen lähettäjällä. Varmista saiko kuulija viestin vastaanotettua sellaisena kuin sen tarkoitit. Jos kuulostat ilkeältä, sinua ei kuunnella. Panosta siis viestisi sävyyn.

Ole täsmällinen ja puhu suorituksesta. Jätä ihmisen identiteetti rauhaan. Voit siis sanoa, että tulos ei ole riittävä tai on huono, mutta älä sano, että ihminen on huono tai että hän on huono työssään myyjänä, työntekijänä tai asiantuntijana.

Puhu mitattavista asioista ja aikamääreistä. Ole täsmällinen ja käytä selkeitä mittareita. Numerot ovat selkeitä mittareita. Käytä niitä, kun se on mahdollista.

Epämääräiset ilmaisut: joskus, enemmän, paremmin, pieni muutos tai suuri puutos, ovat kaikki epämääräisiä ilmaisuja ja voidaan tulkita monella tavoin. Kun haluat minimoida väärin ymmärryksen, vältä näitä ilmaisuja.

Jos Sinulle pomosi kanssa käydyn keskustelun lopussa, ei ole käynyt selväksi, mitä hän tarkkaan ottaen haluaa sinun tekevän, tee tarkentavia lisäkysymyksiä kunnes tiedät.

Kerro meille kokemuksesta, jossa itsesi tai pomosi suoraan puhumisesta oli hyötyä.

Human energiaa alkavaan viikkoosi toivottaa TIR